10 اصل وبلاگنویسی حرفه ای
سلام من سیاوش هستم و اینجا وبلاگ شخصی منه. در این مقاله قصد دارم 10 اصل از وبلاگنویسی حرفه ای رو بهتون معرفی کنم. در آخر این مقاله شما هم می تونید مثل یک بلاگر حرفه ای پست بنویسید.
در این یادداشت:
انتخاب عنوان و نامک مناسب
یکی از مهم ترین قسمت های یک وبلاگ حرفه ای عنوان مطالبشه و نامکی که در داخل آدرس اون مقاله استفاده میشه. بصورت مثال:
عنوان این مقاله: 10 اصل وبلاگنویسی حرفه ای
نامک این مقاله: 10-اصل-وبلاگنویسی-حرفه-ای/آدرس وبسایت
دلیل اهمیت بالای این مسئله برای عنوان، افزایش جذابیت و درگیری بیشتر کاربر با مطالبتون و برای نامک، درک بهتر مطلب و موضوع شما توسط موتورهای جستجو مثل گوگل هستش. سعی کنید همیشه بهترین و مرتبط ترین عنوان و نامک رو برای نوشته های خودتون انتخاب کنید.
کلمه کلیدی اصلی یا شاخص مطلب خود را انتخاب کنید
یک کلمه کلیدی شاخص انتخاب کنید و سعی کنید در طول مقاله خود چندین بار از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید استفاده از این کلمه کلیدی به صورت مرتبط با موضوع و متن شما باشد تا کاربر را با تکرار یک کلمه پشت سر هم و بی ربط گیج نکنید. اگر این کار را به درستی انجام دهید نمره سئو (بهینه سازی مطلب شما برای موتورهای جستجو مثل گوگل) بسیار بالا رفته و کمک بسیار زیادی به دیده شدن مقاله شما در گوگل می کند.
هدف شما از نوشتن مطلب باید مشخص باشه
هدف های گوناگونی برای نویسندگی یا بلاگری وجود داره مثلا یک بلاگر بخاطر علاقه به نویسندگی کارشو شروع میکنه یا یک مجموعه برای بازاریابی محصولاتش یا دلایل دیگه.
بطور مثال امروزه یکی از روش های جذب مخاطب برای کسب و کارها یا حتی وبسایت های تازه راه اندازی شده، استفاده از وبلاگ و وبلاگنویسی هستش. به صورتی که هدف از نوشتن اون وبلاگ درواقع دریافت بازدید کننده و کاربر جدیده که اون مطلبو جستجو کرده و به دنبال پاسخ سوالاتش در اون مطلب هستش. حالا در کنار خوندن اون نوشته یا مقاله با سرویس یا وبسایت یا کسب و کار شما آشنا میشه و اینطوری مشتریان احتمالی جدید برای خودتون می سازید.
پس هدفتون از نوشتن رو مشخص کنید و برای رسیدن به اون هدف بنویسید تا وبلاگ موفقی داشته باشید.
مخاطب خود را قبل از شروع به نوشتن مقاله در ذهن خود انتخاب کنید
بصورت مثال اگر برای نوجوانان مقاله می نویسید یا جوانان یا یک گروه خاص از جامعه مثل مشتریان یک برند پوشاک، باید در نظر داشته باشید مخاطب هدف شما کیست و با توجه به نیاز های اون دسته از افراد، مقاله ی خود را تنظیم کنید تا در رابطه با مسائلی بنویسید که برای مخاطبتون خسته کننده و تکراری نباشه یا برعکس خیلی جدید و نامفهوم نباشه.
طول متن نوشته حتما بیشتر از 300 کلمه باشد
برای دیده شدن مطالب وبلاگتون در موتورهای جستجو مثل گوگل، خیلی مهمه که طول نوشته ی شما از 300 کلمه بیشتر باشد.
گرافیک و تصاویر جذاب و ایرانیزه
سعی کنید از تصاویر جذاب استفاده کنید یکی از بهترین منابع تصاویر که می تونید برای مقالاتتون استفاده کنید پینترست هستش. از گرافیک های ویرایش شده و اختصاصی شده استفاده کنید و از کپی کردن یک تصویر گرافیکی خارجی پرهیز کنید. منظور از ایرانیزه بودن گرافیک همان راستچین بودن و استفاده از فونت های فارسی در قالب گرافیک هستش.
تمامی تصاویر را بهینه کنید
بهینه سازی تصاویر شامل دو قسمت هستش:
اول اینکه قبل از بارگذاری، حجم تصاویر رو تا حد امکان کم کنید (در مقالات آینده حتما توضیح داده خواهد شد). این کار با نرم افزار های ویرایش تصاویر مثل فوتوشاپ به سادگی قابل انجام هستش.
دومین قدم این هستش که از تگ های title و alt برای تصاویر خود استفاده کنید و هیچ تصویری را بدون این دو تگ در وبلاگ یا وبسایت خودتون قرار ندید.
سعی کنید اصیل و یونیک باشید
سعی کنید طوری بنویسید که بدون توجه به قالب و نام وبلاگ شما، فقط با خواندن مقاله ی شما کاربران قادر به تشخیص مقاله شما باشند.
این کار باعث اصالت بخشیدن به وبلاگتون میشه و کاربرا اعتبار بیشتری به شما و کارتون میدن. اگر جایی مقاله های شما بدون اجازه کپی بشه هم به سادگی مخاطب های شما متوجه میشن نویسنده ی اصلی چه کسی بوده…
جمع بندی کامل در انتهای مقاله
حتما طوری بنویسید که در انتهای مقاله ی شما، کاربر در ذهن خود به یک جمع بندی برسد. به بیان دیگر مقاله با پایان باز ننویسید…
کاربر مشخصا به دنبال یک هدف به مقاله شما رجوع کرده که برای شما باید همان هدف از نوشتن مطلب باشه و در انتهای مطلبتون باید کاربر رو به اون هدف برسونید.
تعامل با کاربران و خوانندگان
در آخر یکی از روش های ایجاد تعامل با کاربران، دعوت اونها به انجام یک فعالیت و اعلام نتیجه ی اون کار در قسمت دیدگاه های وبلاگ شماست.
ممنون که در این مقاله هم همراه من بودید. اگر شما هم علاوه بر این 10 اصل، راه دیگه ای به ذهنتون میرسه برای حرفه ای تر شدن حتما در قسمت دیدگاه های این پست بنویسید.